Recension

Namnlös

Låten som gett det här albumet sitt namn är en av de hundra bästa låtar jag någonsin hört. Må låta som en överdrift, kanske konstigt, eller rentav patetiskt. Svensk indiepop som är så ljummen och ständigt vandrandes längs slentrianvägen. Ja, jo, jag kan hålla med om tillståndet allt som oftast ser ut så. Nord & Syd är däremot större, smartare och vassare än det mesta. Sättet texten i låten Som en människa skildrar mänsklig förnedring och utsatthet, i samklang med Julia Hanbergs förströdda sång och en sublim popmelodi, är mästerlig. En känner verkligen hur tusen cyniska ögon stirrar ned en och inväntar det personliga fallet försatt i strålkastarljuset.

Turligt nog kan man roa sig åt att de resterande nio låtarna håller väldigt hög kvalitet de också. Alltså på det sättet som en popplatta av den gamla hederliga skolan ska kännas, som att varje låt är en hit. Det känns därför helt självklart att sex av de tio låtarna har släppts som digitala singlar. En låt som radion förbisåg är pärlan Min arm, en låt om en vän som blir kär i en och hur man hanterar det. Den är sprittande nervös och kämpande sorglig och det är obegripligt att den inte fick mer speltid. Eller, det är det ju inte, radio kan man aldrig lita på.

Det är heller inte något fokus på självömkan, inget ”uh, tyck synd om mig”, det är snarare ett ständigt ”öh, jag hatar er”.

Något som står ut på skivan, jämfört med den mesta samtidspopen, är naturens ständiga närvaro i Martin Abrahamssons texter. Snöflingor, björnar, träd, pigga spindlar, nästan varje låt innehåller något som inte hör storstäder till. Det är också befriande att det inte heller finns några ointressanta dansansatser, inga påfrestande händer som ska vifta, inget svett ska svettas och ingen alkoholromantik som ska dunkas in. Det är heller inte något fokus på självömkan, inget ”uh, tyck synd om mig”, det är snarare ett ständigt ”öh, jag hatar er”. Och när det framförs av en vänt aggressiv sångröst och sprudlande musik blir det såhär bra. Bästa svenska popskivan på evigheter.

Axel Stenros